TechCrossOverdag van zand tot klant

14 november 2023 | TCO dag 3 | Een TechCrossOver dag bij Vattenfall, Almere.

De derde dag van deze TechCrossOver waren we te gast bij Vattenfall in Almere. Onze gastheer Tom van Kolck heette ons welkom en vertelde de deelnemers alles over het leveren van warmte op een verantwoordelijke manier, “van zand tot klant”. De deelnemers hadden allerlei vragen voor Tom, iedereen vanuit zijn of haar eigen organisatieperspectief, wat tot interessante aanvullingen en veel herkenning leidde. Vervolgens gingen de teamcoaches weer voortvarend met de persoonlijke ontwikkeling van de deelnemers aan de slag. En dat ging zo:


Coach Michell: ´Hoe prioriteer, plan en organiseer ik mijn werk goed?’

Op de vraag waar een ieders behoefte lag, werd vrijwel unaniem beantwoord met; “concreet maken van datgene wat we willen presenteren op dag vier”. Met die doelstelling zijn ze met elkaar gaan overleggen om een keuze te maken over welk onderwerp het zou worden.. Toen de keuze eenmaal gemaakt was, gingen ze over tot het concreet maken van wat de boodschap precies moest worden. Niet geheel onbelangrijk was de vaststelling dat niet iedereen even ervaren was met het geven van een presentatie. Daarom leek het ze goed om dit even kort te oefenen op elkaar. Hierna werd een grove indeling gemaakt en werden de deelnemers ingedeeld op het stukje waar zij zich comfortabel genoeg bij voelden. Het huiswerk wat er mee werd gegeven, lag geheel in lijn met de opdracht; op dag vier een sterke presentatie geven en dat betekent verfijnen van de inhoud en het oefenen van de te leveren boodschap. Blij dat de doelstelling van de dag behaald was, gingen ze toch wat gespannen naar huis. Nu komt de laatste dag er toch wel vrij snel aan, dachten ze. Het komt helemaal goed, verzekerde coach Michell en zo gingen ze.


Coach Jara: ´Hoe creëer ik een cultuur waarin medewerkers betrokken zijn en blijven bij het team?´

De rondleiding van Tom van Kolck bij Vattenfall Almere zorgde voor een absolute meerwaarde op deze dag. Het zat hem niet zo zeer in de rondleiding, maar Tom is een leidinggevende die het vak van leidinggeven verstaat. Dat zorgde voor de nodige inspiratie! Tijdens deze derde dag zijn we tijdens de training verschillende motivatievormen gaan onderzoeken: ‘Vanuit welke motivatie wil je een discussie op gang brengen of mensen kunnen overtuigen?’

Aansluitend zijn we aan de slag gegaan met het oplossen van een dilemma op de werkvloer. Aan de hand van een actuele casus van één van de deelnemers hebben we stapsgewijs een aanpak ontwikkeld om een moreel dilemma op te lossen.

Het laatste gedeelte van de dag hebben we een basis gelegd voor de presentatie die wordt gerealiseerd door de deelnemers op de vierde en laatste dag. De deelnemers gaan hier tussen de derde en vierde dag verder mee aan de slag. Ben je benieuwd naar het onderwerp en de inhoud van deze presentatie? Na 30 november vertel ik daar graag meer over.