• Focus

    Hoe geef je mentorprogramma's meer aandacht en waardering binnen een organisatie?

    Mentorschap is een van de belangrijkste vorm van leren. In veel organisaties is het mentorschap iets dat erbij wordt gedaan. Maar mentorschap is echt een vak apart. Het vergt tijd, begeleiding en toewijding. Daarom verdient de rol van mentor meer aandacht en moet deze functie een centrale positie krijgen binnen een organisatie. Tijdens CrossOver heeft het team 'Innovatieve manieren van leren' dit uitgangspunt omgezet in een korte animatie.

  • Het process

    Hoe heeft het team dit vraagstuk aangepakt?

    Wat was de uitdaging?

    Leren is iets wat je elke dag doet. Dagelijks kom je in nieuwe situaties terecht, die je moet oplossen. Zo bouw je elke dag kennis en ervaring op. Wij hebben gekeken hoe het leren in onze organisaties momenteel wordt georganiseerd en gefaciliteerd. Samen ontwikkelden we ideeën om het leren binnen onze organisaties toekomstbestendig te maken. We zijn hierbij teruggegaan naar de basis van leren en kennisdelen. Geen technologische of digitale snufjes, maar een oeroud concept in een modern jasje. Sociale innovatie op de werkvloer!

    Onderzoek

    Alle teamleden hebben minimaal 5 collega's uit hun organisatie betrokken bij dit project. Met een enquête hebben ze een aantal stellingen getest over het mentorschap. Collega's met ervaring als mentor, als leerling en als leidinggevende hebben input gegeven en meegedacht met het team.

    Wat houdt jullie oplossing in?

    Een stappenplan om mentorprogramma's binnen onze organisaties te verbeteren. Wij geloven dat de mentor van de toekomst meer begeleiding, aandacht en waardering nodig heeft dan de mentor vandaag de dag krijgt. Door professionalisering van de mentorprogramma's kunnen onze organisaties sterker worden in het delen, ontwikkelen en behouden van kennis. Onmisbare eigenschappen voor een sterke organisatie.

    Hoe ben je tot de oplossing gekomen?

    Eerst het team leren kennen; welke kennis en ervaring hebben we in huis. In kaart gebracht wat er goed gaat op het gebied van leren bij de verschillende organisaties, en wat er beter kan. Goede en minder goede voorbeelden van verschillende organisaties geanalyseerd. Toen zijn we op zoek gegaan naar raakvlakken. Zo kwamen we tot de conclusie dat we allemaal geloven in de kracht van leren van elkaar en leren op de werkvloer. Als team hebben we kritisch naar onze eigen organisaties gekeken en leerden we van elkaar wat er wel en niet goed werkt op het gebied van kennisdeling. Maar de basiskennis leren we van elkaar en door te doen, op de werkvloer dus. Op het gebied van kennisdeling op de werkvloer zagen we een gedeelde uitdaging in het verbeteren van de mentorprogramma's. Bij alle betrokken organisaties signaleren we hier uitdagingen. Zo is er onduidelijkheid over de verwachtingen van mentoren, te weinig waardering voor mentoren, en wordt het mentorschap vaak 'erbij' gedaan, terwijl het echt een vak apart is.

  • Het resultaat

    Mentor de Monteur

  • Ontmoet het team

    Team TechCrossOver 'Innovatieve manieren van leren', najaar 2017

    V.l.n.r.

     

    Paris Ghisaidoobe (Ziggo)

     

    Rob Broeders (Enexis)

     

    Nick de Lange (Alliander)

     

    Dennis Smit (WBG)


    Leslie Hoogenboom (Evides)

     

    Nienke de Pauw (Teambegeleider CrossOver)

  • Interview Rob Broeders (Enexis)

    Wat heeft Rob van CrossOver geleerd?

    Waarom heb jij meegedaan aan CrossOver?

    Normaal gesproken ben ik niet iemand die snel op de voorgrond treedt of graag voor grote groepen presenteert. CrossOver was voor mij dus een goede stap om uit mijn comfort zone te stappen en nieuwe dingen te leren.

     

    Ben je inderdaad ook uit je comfort zone gestapt?

    Ja, in eerste instantie wist ik niet wat ik moest verwachten, maar ik heb veel nieuwe dingen geleerd over mezelf. Normaal denk ik in groepswerk al snel: 'het is wel best' en ben ik meer volgend, maar tijdens CrossOver heb ik geleerd om meer mijn mening te geven. Ik werd nu gedwongen om me in de discussies te mengen en met de uitkomst te bemoeien. Het was erg leuk om te doen en mijn inbreng is ook echt van waarde geweest op het eindresultaat. Dat is mooi om te zien.

     

    Waar heb je veel van geleerd?

    Het is goed om bij andere bedrijven binnen te kijken en te zien hoe het daar aan toe gaat. Binnen de verschillende thema's heb ik gezien dat er tussen bedrijven veel overeenkomsten zijn en we tegen dezelfde problemen aanlopen. Ook het onderzoek doen was belangrijk en leerzaam. Daaruit kwam eigenlijk wat wij zelf ook al hadden verwacht: dat het belangrijk is om de kennis en ervaring van oudere monteurs in te zetten en op waarde te schatten. Dit was een onderwerp waar ik me goed in kon vinden. Ik ben er van overtuigd dat het van groot belang is dat de kennis van de oudere monteurs bewaard moet blijven. Dit is iets wat ook binnen mijn organisatie meer aandacht verdient.

  • Contact

    Meer weten over dit project? Neem contact met ons op!

All Posts
×