Return to site

Zijn nutsbedrijven de dino’s van de 21e eeuw?

Young professionals van energie – en waterbedrijven stellen prikkelende vragen over de toekomst van de nutssector. Als we het systeem opnieuw mochten bedenken, zouden onze nutsvoorzieningen dan winnen in een survival of the fittest? Dit is één van de vernieuwende gedachtes die de CrossOver projectteams op donderdag 26 mei presenteerden voor de energie- en nutsbedrijven in Nederland.

24 talenten uit 13 Nederlandse energie-, water- en afvalbedrijven werkten samen aan innovatie. Ze ondervroegen duizend werknemers uit alle lagen van de organisaties. Reinier Rutjens (directeur van de Werkgeversorganisatie voor Energie- en Nutsbedrijven): ‘Met CrossOver gaan we over de grenzen van onze bedrijven heen. Door de handen ineen te slaan komen we verder!’

Meer vrouwelijke vacatureteksten en geen generatiebeleid

Naast de discussie over de toekomst van de nutssector, zijn er nog meer gezamenlijke resultaten geboekt. Vacatureteksten voor functies bij energie- en nutsbedrijven zijn vaak niet aansprekend voor vrouwen. Om meer vrouwen in leidinggevende posities te krijgen moeten deze teksten dus anders. Daarnaast is er een succesvolle pilot geweest om werknemers zonder direct klantcontact mee te laten lopen, zo wordt de klant voor iedereen in de organisatie een echte koning. De mogelijkheden voor Big Data zijn ook onderzocht. Voor een succesvol Big Databeleid is het belangrijk om veel te experimenteren en hiervoor de ruimte vanuit het management te krijgen.

Eén beleid hoeven de nutspartijen niet aan te passen: generatiebeleid. Uit onderzoek onder ruim 200 medewerkers blijkt dat medewerkers zich nauwelijks herkennen in hun eigen generatie en ook geen behoefte hebben aan generatiebeleid. Je kunt beter investeren in talentmanagement dan in generatiemanagement.

Bekijk hier het bijbehorende filmpje van: Slimme Radicale Oplossingen

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly