Terug naar site

TechCrossOver Dag 3: concreet vormgeven van eindproducten

Op 27 mei was alweer de derde dag van de TechCrossOver. Op deze dag gingen de teams concreet aan de slag om hun eindproducten vorm te geven. Voordat de sessies begonnen was er eerst een kijkje in de keuken bij Alliander, geleid door Leo Stens. Hij gaf ons een mooie blik in de geschiedenis van Alliander en hoe het bedrijf zich heeft ontwikkeld.

Lees hieronder wat elke team deze middag heeft bedacht.

Mentaal fit thuiskomen na je werk

Martin, Dimitri, Martin, Bart, Sander, Robin en Timo zijn erachter gekomen dat het heel belangrijk is om goede collega’s te hebben en een goede collega te zijn. Zij gaan een spel ontwikkelen rond vier collega-types, gebaseerd op de vier persoonlijkheids kleuren rood, groen, blauw en geel. In het spel worden scenario’s voorgelegd (bijv. iemand levert heel slecht werk, wat doe je dan?) en daar wordt dan op doorgevraagd. Zo krijg je inzicht in je eigen persoonlijkheid en die van je collega’s, en wordt duidelijk welk gedrag iemand een hele goede collega maakt. Het begint immers bij jezelf!  

Hoe behouden we de kennis van vertrekkende oudere vakmensen?

Sinds de vorige sessie hebben Erik, Edwin, Mark, Sander, Roy, Alwin en Ferdy oudere en jongere collega’s om input gevraagd rond kennis binnenhouden. Ze hebben uitgevraagd hoe oudere collega’s het liefst kennis overdragen en hoe jongere collega’s het liefst nieuwe dingen leren. Welke vormen sluiten aan? Ze concluderen dat waardering voor kennis en ervaring hierin heel belangrijk is. Als iemand zich niet gewaardeerd voelt, is er minder motivatie om kennis te delen. Dit gaan zij verpakken in een interactieve toolbox met tips en tricks over hoe je kennis kan delen. Ze gaan korte video’s opnemen over hoe je het beste instructies kan geven en opnemen.

Vooruitkijken: Je eigen loopbaan vormgeven

Sander, Michel, Jack, Tim, Thijs, Maikel en Jasper hebben zich bezig gehouden met begeleiding: hoe begeleid je iemand op een goede en effectieve manier? Hoe motiveer je een collega? En wat zijn de best practices rond begeleiden? Door middel van deze gesprekken kwam er naar voren dat er vaak een persoonlijke interesse mist in begeleiden. Naast iemand begeleiden in de technische kennis, is het ook belangrijk om erachter te komen wat iemand drijft en wat voor persoon iemand is. Met deze kennis gaan we een gespreksspel ontwerpen, gebaseerd op het spel 30 seconds. Maar in plaats van zoveel mogelijk vragen beantwoorden, is het het idee dat degene die begeleidt wordt een kaartje kiest en dan 30 seconden iets vertelt, over zijn professionele of persoonlijke interesse (bijv. van welke taken krijg je energie, of wat doe je het liefst in je vrije tijd?).

Op 23 juni zijn de eindpresentaties en zullen we de eindproducten te zien krijgen, die daarna echt gebruikt kunnen worden om deze onderwerpen nog meer bespreekbaar te maken!

Alle berichten
×

Bijna klaar…

We hebben net een e-mail gestuurd. Klik op de link in de e-mail om uw aanmelding te bevestigen!

OK