Return to site

De 5 vragen die je je zelf moet stellen voordat je op zoek gaat naar een sollicitant.

Hoe beter je weet wie je wilt, hoe groter de kans dat je een goede fit hebt. Tip: gebruik de ‘Scorecard’ om helder de missie en doelen van een functie te formuleren.

War on talent

De arbeidsmarkt wordt steeds krapper. Eind vorig jaar berichtte de overheid dat voor het eerst sinds augustus 2009 de werkloosheid onder de 400,000 mensen is gedaald. Sommige functies, bijvoorbeeld in de techniek, lijken zelfs bijna onvervulbaar. De neiging bestaat om dan maar de eerste de beste kandidaat aan te nemen.

Wie heb je nodig?

Dit is niet verstandig, betogen Geoff Smart en Randy Street in hun boek ‘WHO, Solve your #1 problem’. Een verkeerd persoon op de verkeerde plek kost volgens hen een gemiddelde organisatie zo’n 1,5 miljoen per jaar. In hun boek geven ze waardevolle tips over hoe je zo’n fout kan voorkomen.

De 5 vragen die je jezelf moet stellen

Een van die tips heeft mij persoonlijk veel opgeleverd. Het klinkt misschien als een open deur, maar voordat je iemand uitnodigt voor een gesprek is het heel belangrijk om helder te definiëren wat de missie en doelen zijn van de functie. De zogenaamde ‘scorecard’ helpt hierbij. Misschien heb je wel eens gehoord van Simon Sinek’s ‘Start With Why’. Zie de scorecard als de persoonlijke missiestatement voor een nieuwe kandidaat ingebed in de organisatie. De kern:

  1. Wat zijn de waarden van je organisatie?
  2. Wat is iemand rol/functie?
  3. Wat is de missie van de functie, dus in een zin wat iemand in deze functie zou moeten bereiken
  4. Wat zijn de doelen die iemand moet behalen? Beperk je tot 3 tot 5 doelen en maak deze zoveel mogelijk meetbaar.
  5. Welke competenties horen daarbij?

Als voorbeeld heb ik de scorecard van de teamcoaches van CrossOver bijgeleverd.

1. Waarden van CrossOver:

  • Creativiteit

  • Humor

  • Vertrouwen

  • Informeel

  • Verantwoordelijkheid

  • Continu verbeteren

  • Persoonlijk

2. Rol: Teamcoach

3. Missie: Persoonlijke ontwikkeling van de deelnemers in je team maximaliseren

4. Doelen:

  • Cijfer voor de deelnemers voor persoonlijke ontwikkeling boven 8.5

  • Per CrossOver 1 concreet feedbackpunt om het traject te verbeteren

  • Deelnemers hebben het initiatief genomen tijdens en na CrossOver, bijvoorbeeld voor een oplossing.

5. Competenties:

  • Empathisch

  • Goed communiceren

  • Resultaatgericht

  • Positief

  • Klantgericht

  • Coachend

  • Inspirerend

  • (Inhoudelijk) zelfvertrouwen

Het mooie is dat we de scorecard nu al in de werving communiceren, zo hebben potentiële kandidaten ook een helderder beeld wat de functie inhoudt en krijgen we meteen geschiktere kandidaten aan tafel. Eigenlijk net als in de liefde: als jij beter weet wat je wilt, kan die ander ook beter beoordelen of jij wat voor hem/haar bent.

Meer informatie over het boek van Geoff Smart, zie geoffsmart.com. Hoe vervul jij jullie vacatures? Deel hieronder jouw tips.

Bernold

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly