Return to site

3 tips voor ontwikkeling administratieve medewerkers

Technologie verandert het werk

Het administratief werk gaat veranderen door digitalisering en automatisering. Een deel van de banen gaat verdwijnen (5 procent) en een groot deel gaat veranderen (60 procent). Wat zijn de 3 belangrijkste veranderingen? En hoe helpen we administratieve medewerkers zich te ontwikkelen voor hun nieuwe werk?

Leer administratieve medewerkers analyseren

Door technologie verdwijnt saai repetitief werk. Hier komt ‘moeilijker’ werk voor terug. Waar administratief werk vroeger voornamelijk bestond uit het ‘inkloppen van gegevens’, draait het steeds meer om het controleren en analyseren van de gegevens. Verwerking van gegevens verdwijnt grotendeels. Neem het werk van een financieel administratief medewerker: in plaats van het handmatig verwerken van facturen, zijn er nu slimme systemen die hem hiermee helpen. Daarbij zijn we nog niet zo ver dat de administratief medewerker achterover kan leunen, hij of zij zal moeten controleren of het systeem werkt, en natuurlijk goed kijken of er niet ineens ergens een 0 teveel of te weinig staat. Leer je administratief medewerkers dus hoe ze gegevens moeten analyseren in plaats van verwerken.

Leer administratieve medewerkers proactief te zijn

Door nieuwe technologie kunnen managers steeds meer zelf. Ze maken hun eigen afspraken, en boeken zelf hun eigen verblijf bij zakenreizen. Dit verandert bijvoorbeeld de rol van een managementassistent of secretaresse. Waar hun rol vroeger bestond uit vooral uitvoerende taken, wordt er nu meer proactiviteit van hen verwacht. Ze moeten echt meedenken met hun leidinggevende. Zo ondersteunen ze hun leidinggevende nu in een heel project, en moeten zien wat er nodig is om het project een succes te maken. Hierbij kunnen je administratief medewerkers ‘leren on the job’: door nieuwe taken te doen, ontwikkel je jezelf. Geef je administratief medewerker wel de tijd om te wennen aan deze nieuwe rol: je maakt de omslag van uitvoerend naar proactief niet in 1 nacht.

Leer administratieve medewerkers omgaan met nieuwe technologie

Virtual Reality, robotics, programma’s zoals Sendbloom en Calendy? Technologie is er niet alleen werk vervangen, maar juist om administratief werk te verbeteren. Zo heb je mailverstuursysteem Sendbloom waarbij je in een keer makkelijk veel persoonlijke mails kunt sturen, of Calendy waarbij je makkelijker afspraken kunt maken. Ook kun je voor de afdeling HR Virtual reality gebruiken, waarmee sollicitanten kunnen zien hoe hun werk er echt uitziet. Om deze systemen optimaal te gebruiken, moet de eindgebruiker - de administratief medewerker - wel weten hoe je ‘t gebruikt. Concrete tip: laat je administratief medewerker meehelpen met je keuze voor een nieuw systeem. Zo voelt de administratief medewerker zich meer betrokken, én maak je een betere keuze voor je nieuwe systeem.

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OKSubscriptions powered by Strikingly